
 

The Manning River Times, Taree, NSW, published online a series of 217 photos related to its past when it 

celebrated its 145th birthday on 8 January 2014. The above picture, taken no earlier than January 1968, 

was one of them. Published with permission, it shows the Swiss Duplex press that was used at the Times 

for about 50 years until 1975 when printing of the newspaper was shifted to sister publication, the Maitland 

Mercury, owned by Australian Consolidated Press. It is now printed at Beresfield on the Newcastle Herald 

plant. See 76.4.6 and 76.4.7. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 76                                                                                    March 2014 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  An Index to issues 1-75 is available (see flyer). 
Deadline for the next Newsletter:  30 April 2014 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 2 

 

 

1ðCurrent Developments:  

                                             National & Metropolitan  

 

                               

 

76.1.1 B ig weekend  in Australian newspaper publishing  

Circle the dates 1-3 March 2014 on the calendar of your memory . On 1 March, a new weekend 

newspaper was launched, and two old daily newspapers ditched their broadsheet weekend editions 

in favour o f tabloid or òcompactó editions. On 2 March, a Sunday newspaper also changed to 

òcompactó. Concurrently, Fairfax Media launc hed new mobile sites.  On 3 March, in Melbourne, the 

first and only issue of Sirius , an unusual newspaper,  appeared. 

Saturday Paper : On 1 March, Morry Schwartz, the property developer and publisher of the 

Quarterly Essay  and the  Monthly , launched the Saturday Paper ñaimed at Sydney, Melbourne and 

Canberra markets ñwith a cover price of $3  (Age, 29 January 

2014). It is sold only at newsagents.  The first issue was 32 

tabloid size pages printed on high quality paper. It avoids 

small or local issues  and focuses on serious issues of national 

importance. With the articles being reviews and commentary, 

the Saturday Paper is more a viewspaper (or a ma gazine) than 

a newspaper. It is printed on Friday s by Fairfax  Media and is 

edited by Erik Jensen.  Also see 76.5.2 Simons. 

SMH and Age ; The Sydney Morning Herald  (est. 1831) and 

the Age (est. 1854) ended weekday broadsheet publication on 

1 March 2013 (see ANHG 71.1.) and precisely a year later they 

published their first compact Saturday  editions . They had 

publish ed their final broadsheet Saturday editions on 22 

February. The Sunday Age  published its final broadsh eet 

issue on 23 February  and its first compact issue on 2 March . 

The Australian  (27 Janu ary 2014) report ed that F airfax had 

confirmed that at the same time as it abandoned the 

broadsheet format this month  it would close operations at its 

printing plants at  Chullora in Sydney and Tullamarine in 

Melbourne . It now print s its Sydney and Melbourne dailies at 

North Richmond and Ballarat . Fairfax Media continues to 

publish the Canberra Times as a broadsheet, but even its 

days as a broadsheet are probably numbered.   

Whether by coincidence or design on 1 March, the main news sections of the Age and SMH were 

72 tabloid pages. The Herald  provided a guide to its layout on page 2, the Age on pages 2 and 3. 

The masthead of the redesigned Age still retains the British Royal Coat of Arms!  

Sirius: On Monday 3 March, Rachel Buchanan launched  Melbourne õs newest newspaper, 

Melbourne Sirius . She gave out 525 copies of Sirius  ð one for every defunct newspaper made in the 

city between 1838 and now ð outside newspaper buildings past and present.  The paper  invites 

readers to stop and contemplate what this moment might mean for them and for their city. It asks 

you to read slowly. What other moments are suggested by the long list of dead newspapers and the  

radical variety in the lifespan, purpose and tone of each of these papers?  

Sirius exists only as a paper object. There is no website to scan, no button to click, no link to share. 

The newspaper has been funded by a 2013 -14 creative fellowship  at the State Library of Victoria. 

PAGE 1 OF THE FIRST ISSUE OF THE 

SATURDAY PAPER, 1 MARCH 2014. 

http://www.slv.vic.gov.au/our-community/fellows-scholars/creative-fellowships/current-recipients


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 3 

 

Buchanan was the publisher, editor, researcher, writer, photographer, sub -editor and proof -reader.  

She says: òInside is my illustrated obituary of newspapers. Aside from listing the birth and death 

dates of 525 dead newspapers, Sirius  also includes a four -page centrespread of mastheads 

photographs. The mastheads are laid out alphabetically. The first is The Abstainer (the Official 

Organ of the Grand Lodge of Victoria), a bi -weekly made in Melbourne from May 1889 until May 

1890. The last is Zundnadeln Blatter fur die heitere und ernste Welt  (Paper for the serene and 

serious world). Only two issues  of this small German -language paper were made, in March and 

May 1873 and it is cared for in the State Library õs rare newspapers collection é 

òThe paper was printed by Arena in Fitzroy. Every aspect of Sirius  pays homage to the beauty of 

newspapers and the mongrel creativity, ingenuity, passion and guts of the people who have 

manufactured them in Melbourne for the past 176 years. ó 

76.1.2 Circulation: Experience shockproofs us for double -digit declines  

We paddle along now, almost shockproof ed to double-digit print circulation declines and 

unsurprised at the rapid increase in digital sales. So, what is the overall situation for newspapers? 

According to Tim Burrowes, of Mumbrella , the circulation and other data issued on 14 February 

provide òthe st rongest signal yet that paywalls will not make up for lost print revenues ó. He said: 

òWeõve been talking about it for five years, but there is now finally enough data on paywalls to call 

it. Digital subscriptions will not save the newspaper business model. ó 

Look back 10 yearsñas you can through the circulation table for the national and metropolitan 

dailies and Sunday newspapers, compiled by ANHG and inserted below ñand youõll see that during 

the decade: 

¶ three newspapers lost more than 40  per cent of their print sales;  

¶ 10 lost 30-40 per cent;  

¶ 16 lost 20-30 per cent ;  

¶ five lost 10 -20 per cent ;  

¶ only one lost 0 -10 per cent (the Australian , weekdays, 3.13pc);  

¶ the average circulation decline was 27.94 per cent.  

In the three months to December  2013, digital  sales for newspapers continue d their rapid rise and 

print sales continued their sharp decline, according to data released on 14 February by the Audited 

Media Association of Australia.  Leading national and metropolitan mastheads all increased  sales 

strongly compared with the same quarter in 2012. The Australian  rose almost 45 per cent on 

weekdays and on Saturdays . Melbourne õs Age posted a 217 per cent increase in its digital weekday 

and Sunday sales and al most 195 per cent rise on Saturdays.   

Sales of printed newspaper s continued their steep decline. The weekday edition of the Age was 

down by 17 per cent and the weekday SMH  by 16.6 per cent. Thanks to the digital sales gains most 

of the major mastheads reported lifts in their combined print and digital circulation. Total print 

and digital masthead sales of the Age were up 19.5 per cent on weekdays and 4.3 per cent on 

Saturda ys. The Weekend Australian  declined 2.6 per cent with pri nt sales down about 9 per cent 

(Australian , 14 February 2014).  

PRINT  editions only  Oct -Dec 

2013 

Oct -Dec 

2012 

July -Dec 

2003 

% variation over 

10 years  

    National      

Australian [M -F]  122,269 122,428 126,210 ñ 3.13 

Weekend Australian  242,158 266,696 291,823 ñ 17.02 

Aust Financial Review [M -F]  62,455 66,709 88,457 ñ29.40 

Aust Financial Review (Sat) 71,733 78,978 85,067 ñ15.67 

    New South Wales      

Daily Telegraph [M -F]  293,512 333,424 400,885 ñ26.78 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 4 

 

Daily Telegraph  (Sat) 286,683 320,505 336,126 ñ14.71 

Sunday Telegraph  525,123 599,165 729,663 ñ28.03 

Sydney Morning Herald [M -F]  131,737 157,931 221,815 ñ40.61 

Sydney Morning Herald (Sat) 228,392 272,849 372,798 ñ38.74 

Sun-Herald  264,434 313,477 526,188 ñ49.75 

    Victoria      

Herald Sun [M -F]  394,597 450,090 553,000 ñ28.64 

Herald Sun (Sat) 395,105 444,250 511,500 ñ22.76 

Sunday Herald Sun  453,268 514,671 590,000 ñ23.17 

Age [M -F]  130,767 157,480 197,040 ñ33.63 

Saturday Age  196,051 227,826 305,000 ñ35.72 

Sunday Age 164,243 191,139 196,130 ñ16.26 

    Queensland      

Courier -Mail [M -F]  161,172 185,770 214,155 ñ24.74 

Courier -Mail (Sat) 214,603 237,798 335,550 ñ36.04 

Sunday Mail  397,481 438,994 613,212 ñ35.18 

    South Australia      

Advertiser [M -F]  150,583 166,178 199,340 ñ24.46 

Advertiser (Sat) 197,900 218,669 274,858 ñ27.80 

Sunday Mail  236,261 259,791 332,127 ñ28.86 

    Western Australia     
 

West Australian [M -F]  166,468 176,105 201,826 ñ17.52 

West Australian (Sat) 279,334 306,479 376,115 ñ25.73 

Sunday Times  237,721 267,279 351,000 ñ32.40 

    Tasmania      

Mercury [M -F]  36,616 40,033 48,630 ñ24.70 

Mercury (Sat) 49,671 54,047 63,550 ñ21.84 

Sunday Tasmanian  46,909 50,976 58,649 ñ20.02 

Sunday Examiner  31,075 34,660 43,186 ñ28.04 

    Northern Territory      

Northern Territory News [M -F]  15,485 17,782 22,997 ñ32.67 

NT News    23,193 26,926 32,548 ñ28.74 

Sunday Territorian  16,691 19,990 26,014 ñ35.85 

    ACT      

Canberra Times [M -F]  24,851 27,974 38,340 ñ35.18 

Canberra Times (Sat) 36,829 43,641 70,732 ñ47.93 

Canberra Times (Sun) 24,424 27,717 38,293 ñ36.22 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 5 

 

Source: Audited Media Association of Australia (and its predecessor, the Audited Bureau of Circulations), with percentages 

calculated by ANHG. 

76.1.3 Newsweek  returns to print  

Newsweek, the weekly magazine that ceased print publication in 2012 , plans to return to print in 

2014. The magazine expected to begin a 64 -page weekly edition in January or February, Newsweek 

editor -in -chief Jim Impoco said in December. He said Newsweek would depend more heavily on 

subscribers than advertisers to pay its bills ñ and that readers would pay more than in the past.  

At its height in 1991, the magazine had 3.3 million readers.  In 2010, Newsweekõs owner, the 

Washington Post , sold it to the billionaire investor Sidney Harman for $1. Harman, who also 

assumed $40 million in liabilities, then merged it with The Daily Beast, the website owned by 

IAC/InterActiveCorp (The Newspaper Works, 11 Dec ember 2013). 

76.1.4 Recent chronology  

 76.1.4.1 Events  

22 February 2014: Final broadsheet issue of Saturday editions of Sydney Morning Herald and 

Age, whose weekday issues changed to tabloid on 1 March 2013.  

23 February 2014:  Final broadsheet newspaper to run off the Fairfax Media press at Tu llamari ne. 

1 March 2014:  First issue of the Saturday Paper , published for Sydney, Canberra and Melbourne.  

1 March 2014: First tabloid or compact editions of the Saturday Sydney Morning Herald  and Age. 

2 March 2014 : First tabloid or compact edition of the Sunday Age . 

76.1.4.2 Deaths  

Anderson, Walter James (Jim): D. 16 September 2012, aged 81; turf editor of Courier -Mail  and 

Sunday Mail , Brisbane, 1975 -1988, when he retired ( Walkley Magazine , Issue 74, December 2012-

January 2013, p.72).  

Fatchen, Max: D. 14 October 2014, aged 92; legendary journalist in Adelaide for the News, 

Sunday Mail  and Advertiser; his career spanned 75 years and more than 10,000 pieces of 

journalism; 20 books, including children õs stories, poetry and prose. Recognised with an Order of 

Australia for services to literature in 1980; inducted in 2007 into the South Australian Media 

Awards Hall of Fame; he wrote his own obituary, published in Walkley Magazine , Issue 74, 

December 2012-January 2013, p.73.  

Hocking, Jack  Kyle : D. 27 January 2014 at Esperance, WA, aged 85; began his career as a printer  

on the Kalgoorlie Miner , owned by the Hocking family since 1895; worked as a journalist for 10 

years, including a period as a sub-editor on the Daily News , Perth ; in April 1970 West Australian 

Newspapers bought the Miner  from the Hockings and in June appointed Jack as manager; he 

managed it until the end of 1974, leaving to return to Perth to work on the West Australian  as a 

general sub -editor and then finance sub -editor until his ret irement in 1987 (Rod Kirkpatrick, A 

Short History of the Australian Country Press , p.102; West Australian , 20 January 2014, p.10).   

Loizou, John: D. 17 January 2013, aged 70; won ABC cadetship at 17; worked at the Age, 

Melbourne, and the Northern Territory News , under editor Jim Bowditch; worked as casual sub at 

Sydney Morning Herald  after Cyclone Tracy hit Darwin at Christmas 1974; returned to Darw in 

and worked as a council labourer, then ABC R adio, and then edited the independently owned 

Darwin Star  before rejoining the NT News ; joined Vietnam õs first English -language newspaper, 

the Vietnam News , in early 1990s and stayed 15 years, on and off, unti l illness forced him home to 

Australia in 2010 ; in 2000 John and partner Christina Pas launched the Southeast Asian Times  as 

a broadsheet but soon made it an online digest, for 12 years ( Walkley Magazine , Issue 76, July -

September 2013, p.,52).  

Menzies, Col in : D. 25 May 2012 in Hunter Valley, aged 61; born at Kyabram, Vic; began as unpaid 

teenage contributor to the Lachlander , Condobolin, NSW; while touring Greece in 1974, edited the 

Athens News; graduated BA at University of Sydney; worked as casual then full -time sub -editor at 

Sun-Herald ; became the paperõs theatre critic, reviewing more than 500 plays; switched to testing 

the latest high -powered motorcycles for the paper; chief sub and assista nt editor of Wheels 

magazine, 1988-1993; later subbed for Australian Financial Review, Courier -Mail and Sunday 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 6 

 

Mail (Brisbane), Sydney Morning Herald  and Newcastle Herald ; moved to property near Singleton 

and for five years produced the Australian Holstein  Journal  (Walkley Magazine , Issue 73, October -

November 2012, p.49.  

Price, Tanya: D. 11 September 2012 , aged 44; born at Bowen Qld; after winning Rural Press 

university scholarship, studied at Queensland University of Technology; worked at Gympie Times  

and Hawkesbury Gazette ; became a sub-editor at the Sunday Telegraph for seven years; returned 

north and worked as a sub on the Townsville Bulletin ; graduated with a teachi ng degree (Walkley 

Magazine , Issue 73, October -November 2012, p.50.  

Wain, Barry: D. 5 February 2013, aged 68; began journalism career at Channel 9, Brisbane; joined 

Redcliffe Herald,  then ABC, then the Australian õs Brisbane bureau where he later became bureau 

chief; became defence correspondent for the paper in Canberra; worked in Hong  Kong for the Star  

and then the Far Eastern Economic Review ; joined Asian Wall Street Journal  1976 and was posted 

to Kuala Lumpur where he launched into a career immersed in the politics and personalities of 

South -East Asia;  one of first Western journalist s to get back into hotspots such as Vietnam, 

Cambodia, Laos and Myanmar  once they began to open (Walkley Magazine , Issue 75, April -June 

2013, pp.47-48. 

Waites, James:  D. 12 February 2014 in Sydney, aged 58; from the early 1980s, reviewed for the 

National Times; after H.G.  Kippax retired in 1989 following a long and distinguished career as 

chief drama critic of the Herald , Waites was named his successor; championed young independent 

artists and campaigned for theatre making that raised awareness and reveale d the human 

condition ; his reviews of the Australian play Cloudstreet  and the musical The Boy from Oz  

recognised a coming-of-age in Australian theatre  (Sydney Morning Herald, 27 February 2014) . 

Watson, Chris: D. 28 April 2013, aged 63; began journalism career on Cessnock Eagle; spent 40 

years at Newcastle Herald  as reporter, sub -editor, chief sub -editor, chief of staff, deputy editor, and 

editor; acted as editor three times between 1996 and 2000 and served as editor, 2002 -2003; when 

he voluntarily stepped down as editor, he created his own job, designing a stable  of highly profitable 

magazines that were inserted in the Herald  and other Fairfax papers; took redundancy in 2012 

when Fairfax sent production jobs to New Zealand ( Walkley Magazine , Issue 76, July -September 

2013, p.53). 

76.1.5 Fairfax loses action by Kim Williams  

Fairfax Media  has agreed to pay Kim Williams $95,000 plus his legal costs after gossip columnist 

Joe Aston incorrectly claimed the former News Corp Australia chief executive had stormed out of 

a meeting of the Opera House trustees ( Australian , 29 January 2014). The settlement was reached 

through consent orders in the NSW Supreme Court . The offending article appeared o n 30 

September last year in the Sydney Morning Herald , the Age and the Australian Financial Review .  

76.1.6 Lack of shield laws seen as a weakness  

Australia has been criticised for lacking laws to protect the confidentiality of journalists õ sources 

in the latest World Press Freedom Index by lobby group Reporters Without Borders. This year õs 

list of 180 countrie s, ranked according to their level of press freedom, put Australia in 28th spot, 

down from 26th last year.  The top 10 countries in order were Finland, the Netherlands, Norway, 

Luxembourg, Andorra, Lichtenstein, Denmark, Iceland, New Zealand and Sweden ( Australian, 12 

February 2014).  

76.1.7 Singleton sells Fairfax shares  

The future of Fairfax Media's struggling radio business  was uncertain after advertising baron John 

Singleton sold out of the company on 28 February  following the collapse of a $200 million joint 

venture between Macquarie Radio Network and Fairfax Radio's stations. Singleton and 

investment banker Mark Carnegie offloaded a small strategic stake in Fairfax held by their 

investment vehicle Gutenberg, whi ch acted in concert with Fairfax shareholder Gina Rinehart's 

Hancock Prospecting.  The tiny 0.15 per cent stake in Fairfax was sold on market at 94c a share, 

netting the partners $3.1m, which means Gutenberg doubled its investment af ter buying in at 47c 

a year ago (Australian , 1 March 2014).  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 7 

 

76.1.8 Newspaper prices December 2013  

Victor Isaacs has compiled a lists of the cover prices of national, capital city and most regional 

dailies and Sunday  papers. The prices of many Fairfax regional dailies were not available.  

Title  Mon -

Fri  

Sat  Owner  Title  Mon -Fri  Sat  Owner  

National     Daily Examiner, 

Grafton  

1.20 1.30 APN  

Australian  2.20 3.30 News Northern Star, 

Lismore  

1.20 2.00 APN  

Financial 

Review 

3.30 3.30 Fairfax  Barrier Daily Truth, 

Broken Hill  

1.10 1.10 Barrier 

Industrial 

Council  

Sydney     Provincial ñVic     

Daily 

Telegraph  

1.20 2.00 News Geelong Advertiser  1.20 2.00 News 

Sydney 

Morning 

Herald  

2.30 3.30 Fairfax  Border Mail, 

Albury -Wodonga 

1.40  Fairfax  

mX Sydney Free n.a. News Ballarat Courier  1.50  Fairfax  

Manly Daily 

(not Mon ) 

Free Free News Bendigo Advertiser  1.40  Fairfax  

Melbourne     Warrnambool 

Standard  

1.40  Fairfax  

Herald Sun  1.20 2.00 News Shepparton News  1.10  McPherson 

Age 2.30 3.30 Fairfax  Provincial --Qld     

mX Melbourne  Free n.a. News Gold Coast Bulletin  1.00 1.80 News 

Brisbane     Townsville Bulletin  1.20 2.00 News 

Courier -Mail  1.20 2.00 News Cairns Post  1.20 1.70 News 

mX Brisbane  Free n.a. News Daily  Mercury , 

Mackay  

1.20 1.60 APN  

Other capitals     Morning Bulletin,  

Rockhampton  

1.20 1.70 APN  

West Australian  1.50 2.50 Seven 

West 

Observer, Gladstone  1.10 1.50 APN  

Advertiser  1.20 2.00 News NewsMail, 

Bundaberg  

1.20 1.70 APN  

Mercury, 

Hobart  

1.00 2.00 News Fraser Coast 

Chronicle  

1.20 1.40 APN  

Canberra 

Times 

2.00 3.00 Fairfax  Gympie Times (not 

Mondays)  

1.20 1.50 APN  

NT News  1.20 2.00 News Sunshine Coast 

Daily  

1.20 2.00 APN  

Provincial ñ

NSW  

   Queensland Times,  

Ipswich  

1.20 1.70 APN  

Newcastle 

Herald  

1.50 2.10 Fairfax  Chronicle, 

Toowoomba 

1.20 2.00 APN  

Illawarra 

Mercury  

1.40 2.30 Fairfax  Daily News , 

Warwick  

1.10 1.50 APN  

Sunday newspapers  

Sunday Telegraph  2.50 News Sunday Times , Perth  2.20 News 

Sun-Herald  2.50 Fairfax  Sunday Canberra Times  2.00 Fairfax  

Sunday Herald -Sun 2.50 News Sunday Tasmanian  2.20 News 

Sunday Age 2.80 Fairfax  Sunday Examiner  2.00 Fairfax  

Sunday Mail , Brisbane  2.50 News Sunday Territorian  1.30 News 

Sunday Mail, Adelaide  2.50 News Sunshine Coast Sunday  1.50 APN  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 8 

 

 

 

76.1.9 Newsagents and distribution fees  

From 17 March 2014 distribution fees for newsagents for News Corp newspapers will move to a 

fixed fee per copy, rather than the former percentage of the cover price. From 17 September 2013 

News Corp placed newsagents with fixed territo rial agreements on secure three -year agreements. 

News Corp is continuing to review home delivery fees.  

On 23 January 2014 Fairfax Media wrote to newsagents to confirm that their contracts remain 

active. They said that while News Corp is rolling out new contracts, without knowing more 

information, it is difficult for Fairfax to know whether it will be necessary to change their 

agreements.  

76.1.10 People  

Wayne Buttner , a former general manager of the Geelong Advertiser , has been appointed editor 

of the Weekly Review Greater Geelong edition. It is owned by Metro Media Publishing and Fairfax 

Media ( Mediaweek, 3 February 2014, p.4).  

Julian Clarke , CEO of News Corp Australia, was made a Member of the Order of Australia, in 

the Australia Day honours, for services to the media ( Australian , Media section, 27 January 2014, 

p.25). 

Matt Deighton, assistant editor of the Daily Telegraph, Sydney, has been appointed editor of the 

Hobart Mercury , replac ing  Andrew Holman (see below). Before his Sydney appointment, Deighton 

was editor -in -chief of the Messenger Commun ity Newspaper group  in Adelaide ( Stop! Press, Davies 

Brothers Staff News, 31 January 2014).  

Timothy Fairfax,  former ly a significant  shareholde r in what is now Fairfax Media, wa s made a 

Companion  of the Order of Australia in the Australia Day honours announced in January. He was 

recognised for eminent service to business and to the community, as an advocate for philanthropy 

and as a major supporter of the visual arts, the promotion of higher educa tion opportunities, and 

rural and regional development programs.  In 2012, Fairfax undertook the pro bono role of 

chancellor at Queensland õs University of Technology and in 2008 he started the Tim Fairfax 

Family Foundation, which donates $3.2 million a year , principally to rural charities from his 

adopted home state  of Queensland  (Australian , 27 January 2014) . 

Peter Fray, most recently of PolitiFact Australia, has been appointed deputy editor (news) of the 

Australian . He is a former editor of the Canberra Times and Sunday Age  and a former editor, 

editor -in -chief and publisher of the Sydney Morning Herald. He left Fairfax Media in June 2012 

during a round of mass redundancies. At the Australian , Fray replaces David King (see below).  

Andrew Holman, editor of the Hobart Mercury , has been appointed  editor of the Sunday Mail, 

Adelaide.  Holman,  originally from Adelaide õs western suburbs, returns to his home city after a 

number of senior News postings, including as editor of the  Cairns Post . He replaces David 

Penberthy, who resigned from the Sunday Mail to take up a position in Adelaide radio, although 

he stil l writes a column for the group ( Stop! Press, Davies Brothers Staff News, 24 January 2014).  

David King, deputy editor of the Australian , announced last month that he was moving to SBS 

to become the network õs domestic editor, world news . He had been at the Australian for 14 years  

where, according to Nick Leys, he had become a respected and central part of newspaperõs news 

coverage as national chief of staff over the past four years and will be missed by his colleagues. He 

began his career in the newspaper õs Holt Street newsroom in 2000 as a copyboy and went on to 

become a business reporter, news reporter in the Perth bureau and Sy dney court reporter before 

being promoted to Sydney bureau chie f (Australian , 21 January 2014; Mediaweek online, 22 

January 2014).  

Nick Leys, former Media editor at the Australian , has been appointed head of corporate 

communications at the ABC. His replacement is Sharri Markson , a former Cleo editor and a 

former chief of staff at the Sunday Telegraph .   



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 9 

 

Garry Linnell, director of news media for Fairfax Media , moved to radio full -time in January. He 

became part of Sydney station 2UE õs new breakfast line -up alongside John Stanley (The 

Newspaper Works, 18 December 2013).  

Chris Warren, secretary of the journalists õ union since 1987, will step down early next year even 

as the Media, Entertainment and Arts Alliance (MEAA) consider whether to change the secretary õs 

position from an elected one to an appointed one. Warren star ted his career as a cadet on t he 

Sydney Morn ing Herald  and also worked as a press secretary for Labor federal MP Brian Howe 

before joining the union full -time in 1986, when it was still t he Australian Journalists õ Association. 

In 1992 it amalgamated with Actors Equity and the Australian Theatrical a nd Amusement 

Employees Association to form MEAA, representing journalists, actors and production crew.  There 

are now 6000 journalist members among the 16,000 MEAA members ( Australian , 17 February 

2014). 

Pamela Williams,  the Australian Financial Review  journalist who se book, Killing Fairfax , was 

published last year , has taken voluntary redundancy after 27 years. The multi -Walkley winning 

Williams will focus on fiction with plans to write a novel.  Williams applied for redundancy from 

Fairfax several mont hs ago but was knocked back . When she re -applied, she was granted a 

redundancy ( Australian, 23 January 2014.)  

76.1.11 Fairfax changes r ecr uiting technique  

Fairfax Media is employing a different recruiting technique to select its latest round of journalist 

trainees . Applicants are asked to produce a 90 -second video addressing the question, òWhat is the 

future of journalism in the digital world? ó Of the hundreds of young journalists that have applied 

for th e latest  intake of traineeships, Fairfax hopes to spe ak to as many as possible by using a 

recrui tment technique described as a òwalk in ó.  

To earn a òwalk -inó, applicants have been asked to provide a CV no longer than four pages plus the 

video. Fairfax recruitment manager for Australia and New Zealand Kylie Goodwin says the 

company has adopted the technique to reach out and engage with more candidates, allowing for 

about  100 candidates who impress in their initial application to come to Fairfax õs offices in both 

Sydney and Melbourne and have a chance to meet the journalists they õll hopefully be learning from 

in the future.  

76.1.12 Fairfax and finances  

Fairfax Media õs net profit for  the six months to December 31  fell to $193.8 million  from 

$386.3million  a year earlier  when the 2012 half w as boosted by the sale of a controlling stake in 

New Zealand online auction website Trade Me. Revenue fell 1.2 per cent to $1.08 billion.  The 

company will pay an interim dividend of 2c per share fully franked, up from 1c.   

The magnitude of a deep cost -cutt ing drive that has claimed huge job losses and the closure of key 

publications underpinned the result, which was also boosted by the disposal of FRG Asia, 

InvestSmart and the Stayz Group businesses during the period, which generated net proceeds of 

$221m. Operationally, print revenues continue to decline, with digital revenues only  partially 

offsetting declines  (Australian , 21 February 2014).  

76.1.13 Australian  and finances  

The ANHG generally turns a blind eye to the tit -for -tat warfare that goes on between the 

Australian  and the ABC õs Media Watch . But some information has emerged from the latest 

sniping: Editor -in -chief of the Australian , Chris Mitchell, said in the paper (2 7 February 2014, p.3) 

that claims by Media Watch  that the paper newspaper was losing $50  million  were ò3½ more than 

the  Australian õs actual lossó. This suggests that the Australian õs annual loss is about $14.28 million 

and that each issue would lose on average, just under $4 6,000. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 10 

 

 

2ðCurrent Developments:  

                                               DIGITAL  

 

 

76.2.1 Australians  are going online for news much more now  

Australians are spending more than twice as much time on news websites now than a year ago, 

according to data released in December by Nielsen online . The data highlight that during the 

December quarter 2012 Australians would spend on average one hour 19 minutes a month on news 

websites.  This rose to two  hours 39 minutes in t he December quarter 2013. Nielsen media industry 

group head Monique Perry said that Australians were tapping into the new ways of consuming 

news, most recently via news apps on mobile phones and tablets.  òDuring 2013 unique audience 

numbers have remained s table but engagement levels have significantly increased. Despite the 

fanfare of new arrivals ð on average two new websites a month ð the larger sites have grown, and 

not lost share of time online, ó Perry  said. òAmong these there have been some standouts ð in the 

last year the ABC grew unique audiences by 34 per cent, the Telegraph  by 25 per cent and even 

the Guardian , without an extra media platform, has increased unique audience by 11 per cent. ó 

(The Newspaper Works, 11 December 2013).  

76.2.2 Digital audiences rise  

The digital audience for newspapers rose 7 per cent in the year to December, ensuring a slight 

increase in total readership for the industry in the past six months, according to the latest EMMA 

cross-platform survey ( Australian , 10 February 2014).  Titles with the strongest rises in combined 

print and digital readers included Adelaide õs Advertiser  (up 5 per cent), the Canberra Times  (up 

12.6 per cent) and the Sunshine Coast Daily  (up 7.5 per cent).  The mastheads with the biggest 

overall readerships were Fairfax Media õs Sydney Morning Herald  (4.75 million) and News Corp õs 

Herald Sun (four million) and Daily Telegraph  (3.99 million).  The figures released show the 

monthly digital audiences in their thousands in 2013 averaged:  

Newspa per  Monthly 000s  Newspaper  Monthly 000s  

Advertiser (Adelaide)  1486 Sunday Times (Perth)  1350 

Canberra Times  734 Sunshine Coast Daily  342 

Courier -Mail (Brisbane)  2977 Sydney Morning Herald  4751 

Daily Telegraph  3998 Age (Melbourne)  3205 

Financial Review  1284 Australian  3087 

Herald Sun (Melbourne)  4012 West Australian (Perth)  2057 

Mercury (Hobart)  354   

76.2.3 Global Mail  backer withdraws  

Another altruistic millionaire is being sought by staff of The Global Mail  to bankroll the news 

website after its original backer, internet entrepreneur Graeme Wood, announced he would no 

longer fund the site ( Australian , 31 January 2014). Wood, who also co-founded travel website 

Wotif.com, reportedly told the Mail õs approximately 20 staff members on 29 January  that he would 

not continue supporting it after 20 February but that they were free to seek other investors.  

The publication õs management, headed by chief executive Jane Nicholls, tried  to put a positive spin 

on his withdrawal, saying in a statement that it òallows us to pursue ambitious plans for the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 11 

 

future ó. The website launched in February 2012 under founding editor Monica Attard, specialising 

in long -form and  international reporting, with Wood saying he had committed up to $20 million 

over five years to the project.  Last year he also invested in the launch of news website Guardian 

Australia, a local digital offshoot of London õs Guardian  newspaper, which competes for the same 

audience. He is said to have told T he Global Mail staff that the site had failed to reach its audience 

targets. The statement said that the site averaged 120,000 unique visitors and had more than 

18,000 subscribers.  

 

3ðCurrent Developments:  

                                                  Community & Provincial  

 

 

76.3.1 Temora, Lake Cargelligo: Bradley sells to Watson  

Arthur Bradley sold the Temora Independent and the Lake Cargelligo News to the Watson family 

of Tumut on 16 August 2013. The  sale ended 106 years of Bradley family ownership of the Temora 

paper. Arthur Bradley stills holds a 60 per cent interest (with Fairfax, 40pc) in the West Wyalong 

Advocate. Keith Bradley, a Canberra lawyer, wrote a book about his family õs involvement in 

newspapers: òNaked Nellie has a rag at last ó: The Bradley family and NSW country newspapers  

1889-1990. Rod Kirkpatrick devoted a chapter in his Country Conscience (2000) to the Bradley 

family. In the Tumut district, the Wilkie Watson famil y has been producing newspapers since 1900. 

Luke Watson, a four -generation member of the family, now publishes th ree biweeklies ñthe Tumut 

& Adelong Times , Gundagai Times  and Temora Independentñand two weeklies ñthe 

Tumbarumba Times and Lake Cargelligo News.  Initi ally, Watson had the Temora and Lake 

Cargelligo papers printed at Fairfax õs Wodonga plant, but from January this year he has added 

them to his Tumut printing jobs (Keith Bradley, note to Rod Kirkpatrick, December 2013; Luke 

Watson, emails to Rod Kirkpatrick, 29 and 30 December 2013).  

76.3.2 NewsLocal: Osburn leaves, Lipari starts, Adv ertiser  moves  

NewsLocal editor -in -chief Bob Osburn has announced his retirement, after a 33-year career across 

Australia and 12 years as editor -in -chief (TheNewspaperWorks, 10 January 2014). Osburn began 

his career as a reporter with the Geelong Advertiser , and later worked at the Age, and the Herald 

and Weekly Times. He joined Leader Newspape rs in 1991, before accepting the appointment as 

editor -in -chief of Cumberland Newspapers in Sydney.  Osborn has also served on the Australian 

Press Council, has been a director of Community Newspaper of Australia, and a member of the 

Australian Arab Busines s Council.  

Osburnõs replacement is Kathy Lipari, who began her career with News as a copy person and cadet 

reporter with the  Daily Telegraph  in 1993.  She held several senior positions on that newspaper, 

including state political bureau chief, chief -of-staf f and news editor, before moving to the  Manly 

Daily  as editor in 2007.  She later  edited the  Daily Telegraph  website before becoming head of 

digital with the news network.  

76.3.3 Yandina prints six dailies  

APNõs closures of print centres at Ballina, Mackay and Bundaberg in recent years has left it with 

only three print centres: Yandina, Toowoomba and North Rockhampton. The three centres print 

12 daily newspapers. Yandina prints six ( Grafton õs Daily Examiner , Lis moreõs Northern Star , 

Bundaberg õs NewsMail , the Fraser Coast Chronicle , the Gympie Times  and the Sunshine Coast 

Daily . North Rockhampton prints Mackay õs Daily Mercury , Rockhamptonõs Morning Bulletin  and 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 12 

 

Gladstoneõs Observer. Toowoomba prints Ipswich õs Queensland Times , Toowoombaõs Chronicle  and 

Warwick õs Daily News.  

76.3.4 Geelong and Wollongong: Readership rises  

Readership of some regional newspapers is on the rise, according to the latest emma (Enhanced 

Media Metrics Australia) data . The Geelong Advertiser  (up 6 per cent) and Illawarra Mercury  (up 

4 per cent), along with some other titles, have experienced readership growth  since June. T he 

September 2013 federal  election appears to have contributed to a  spike in reader retention for t he 

Canberra T imes. Regional newspapers have been included in the monthly emma data since June, 

allowing for planning alongside metro and national titles . The Newspaper Works chief executive 

Mark Hollands said the continuing growth in total audience numbers provided rea son for industry 

optimism for the year ahead.  

The trend for print audiences is down slightly on weekdays, slipping 0.7 per cent over five months. 

It was stable in November compared to October, and the overall readership continues to be 

bolstered by growth  in digital numbers.  Each monthly emma report features 12 -month rolling data 

with cross -platform audience figures, readership of all titles, comprehensive consumer profiles and 

product data, plus fused Nielsen Online Ratings data (TheNewspaperWorks, 20 Jan uary 2014 ). 

76.3.5 Mackay: Ortlieb stands in for Spilsbury as editor  

Jon Ortlieb, a former senior editor at the Adelaide Advertiser , is acting as editor of the Daily 

Mercury , Mackay, while editor  Jennifer Spilsbury is on maternity leave this year. He has worked 

mainly for News Corp Australia, for instance, at the Herald Sun . He has also filled the role of 

editor on newspapers on Palm Island and at Cairns ( Daily Mercury , 17 January 2014, p.5).  

76.3.6 APN: Surge in full -year profit  

APN News & Media Ltd posted a net profit of $2.6 million  in the 2013 calendar year , a 101 per 

cent increase on its $507.36 million loss in 2012. CEO officer Michael Miller said results were the 

groupõs best in a number of years.  òThe results reflect strong earnings growth in our radio 

businesses as they increased market share, a record result at Adshel, an improved second -half 

performance from our publishing businesses as cost saving benefits start to f low through and the 

impact of the sale of a number of non -core businesses,ó he said. The group declined to pay a 

dividend.  

APN will acquire the remaining 50 per cent stake in the Australian Radio Network (ARN) and The 

Radio Network (TRN) from Clear Channel  Communications at a cost of $246.5 million. APN had 

been partners with Clear Channel for almost 20 years. In a statement to the Australian Securities 

Exchange, APN said the acquisition would provide it with greater flexibility to pursue new revenue 

generating opportunities through closer collaboration between its media businesses in both 

Australia and New Zealand.  As part of the acquisition, APN also secured an exclusive 10 -year 

arrangement with Clear Channel to operate and broadcast the iHeartRadio digita l radio platform 

in Australia and New Zealand.  

 

4ðNewspaper History  

 

76.4.1 The Australian at 50: a symposium  

A symposium  will be held on 7 -8 July in Sydney to mark the 50 th  anniversary of the launch of the 

Australian  on 15 July 196 4. The Centre for Media History at Macquarie University is organising 

the event, to be held at M acquarie Graduate School of Management, CBD Executive Conference 

Centre, Level 7, 37 Pitt Street, Sydney . It is hoped the symposium  will cover many aspects of the 

paperõs history , such as: how it has reported international, national, and state politics, including 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 13 

 

indigenous affairs, as well as business, education, work, family, the arts, the media, the law, and 

sport; its columnists, and its leader writers; its cart oonists, and its photographers; its supplements 

and magazines; its use of journalists other than its own, from wire services to the Wall Street 

Journal ; its editors, its designers, and its distribution networks; its business models, and its work 

practices;  its market research; and so on.  

Expressions of interest  in submitting papers (c.200 words) should be sent by Monday , 10 

March , to Professor Bridget Griffen -Foley, Director of the Centre for Media History 

(b.foley@mq.edu.au), or to Professor Murray Goot, Deputy Director (murray.goot@mq.edu.au).  

76.4.2 Wyalong Argus sold for £5  

Barrier Miner, Broken Hill, 22 October 1900, p.2: Intercolonial News (By Telegraph) ñSydney, 

Monday: The Wyalong Argus  has succumbed to financial difficulties, and, sold at auction, the paper 

realised only £5 ($10), the purchaser being Mr Smethurst, the local council clerk, at one time of 

Broken Hill.  

76.4.3 Press excluded from ACTU Congress  

Daily News , Perth, 16 May 1950 , p.5: MELBOURNE, Tues.: The Press has been excluded from 

todayõs big ACTU congress meeting which is discussing the basic wage, the Crimes Act and 

proposed legislation affecting trade union leaders. Exclusion of the Press from ACTU congresses is 

unusual, b ut the possibility of being òdeclaredó under the anti -communist legislation now before 

Parliament influenced many delegates against admitting journalists. As delegates entered the 

hall, they were given free copies of a newspaper printed at a communist prin tery. It listed powerful 

unions which were  òmobilising throughout the Commonwealth ó to defeat the anti -communist Bill. 

Prime Minister Menzies was attacked as a dictator, seeking òto give himself absolute power to 

destroy any person or organisation that opp oses him or his policies ó. The newspaper published a 

picture of the Rev. Frank Hartley, president of the Democratic Rights Council, and quoted him as 

saying: òThere is no doubt in my mind that Christians and communists should stand shoulder to 

shoulder on this issue. ó 

76.4.4 Time flies (4)  

ANHG editor Rod Kirkpatrick  continues his career reminiscences: Let õs stick with my 

experiences at the Darling Downs Institute of Advanced Education (DDIAE), Toowoomba, 1975 -

1982, before moving on. The senior lecturer took a yearõs sabbatical plus three months holidays  

from August 1978. The DDIAE operated on a three -term year and so I was responsible for the three 

levels (first, second and third year) of journalism students for four terms. The senior lecturer was 

supposed to have arranged for part -time teachers to cover his full teaching load during his absence. 

He arranged for none. And when I began to consider the difficulties of obtaining guest lecturers 

from Brisbane and elsewhere, I soon realised that it was going t o be easier for me to present all 

the journalism lectures and take all the tutorials for the four terms. In that era, I was responsible 

for teaching  print, radio and television journalism.  

One of the outlets for the journalism students to gain practical e xperience was on the community 

radio station, 4DDB -FM, which was based on campus. One evening the students had a scoop; they 

reported a serious fire in the Administration Building at the DDIAE. Practical experience in print 

journalism came for the students  through working in pairs , on a roster system,  to gather and write 

the school news column at the local daily, the Chronicle . During the agricultural show season I 

would take four or five students to towns such as Tara, Jandowae and Crow õs Nest to gather news 

for the district õs show supplement to appear in the Chronicle . I would sub -edit the supplement and 

comment to each student  about their stories . Among the students at this time were some who made 

their ma rk  later: David Fagan, as editor of the Courier -Mail , and Lee Anderson, as news director 

of Channel 9 Brisbane.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 14 

 

Throughout my time at the DDIAE, I regularly received snippets in the post from Professor Henry 

Mayer, professor of political science at the University of Sydney. 

Mayer  (1919-1991), is best known as the author of The Press in 

Australia , first published 50 years ago (1964). I first made contact 

with Prof. Mayer when I was a full -time journalist and part -time 

journalism student at Canberra CAE in 1974. I was researchi ng an 

essay about the public -access radio stations that the Whitlam 

Government was introducing. Jonathan Dawson, my Canberra 

CAE lecturer, mentioned Henry Mayer in relation to this.  

Over the next 15 years or so I regularly received from Henry 

packages containing newsletters or clippings with items of 

interest, often with a scrawled note of about 30 words or so. It 

might take me 15 minutes to decipher his scrawl , but it was 

important to do so. It always contained good advice or thought -

provoking ideas. I re member that when I wrote my first thesis 

proposalñfor a Masters in General Studies through the University 

of NSWñhe commented that the scope was far too wide. [He was 

correct.] In later years, I often gave that advice to my own students. And I have tried t o follow his 

example in sending clippings and notes (much easier now via email) to a wide range of students 

and ex-students and other researchers.  Two years ago, I discovered that one of my former school -

mates has established a friendship with Henry õs widow, Elaine. I wrote  Elaine a letter to say how 

grateful I had been for Henry õs interest in me, and sent her a copy of my Country Conscience as 

evidence of what that assistance had helped produce.  

76.4.5 ANHG editor interviewed by Clive Robertson  

Janette Pelosi  writes: A NHG Editor, Rod Kirkpatrick, was interviewed by broadcaster Clive 

Robertson on Radio 2UE , Sydney, on Monday evening, 30 December 2013. Clive referred to Rod õs 

role in the Australian Newspaper History Group before asking him about the early years of print 

in Australia. Rod told the listeners of George Hughes, Australia õs first printer who doubled as an 

actor in the play Jane Shore. Hughesõ Jane Shore playbill is the oldest known document printed in 

Australia and was a gift from Canada where i t was discovered to the people of Australia. It is now 

held at the National Library of Australia. Rod talked about the difficulties in producing the Sydney 

Gazette. Being the official government paper there could be no editorial independence from the 

Governor. It was usually issued as four printed pages (sometimes just two) , the type for  each of 

which had to be dismantled be fore the next page could be composed ð a good reason for making the 

paper a weekly! Asked the most prolific period of Australian newspa per production , Rod said it 

was the 1880s and 1890s. Clive expressed his disgust at editors who do not append their names to 

their editorials but was pleased when Rod recalled that when he was the editor of the Central 

Western Daily  at Orange 30 years ago he had always included his name with his editorials. Clive 

then asked Rod about the future of print newspapers in a digital era and Rod linked the future of 

both to advertising sales  and audience , with the prediction that print newspapers will still be 

around for at least twenty years despite online competition. Thanks to Rod for a great interview 

and for informing Clive õs listeners of our wonderful newspaper history!  

76.4.6 Taree  (1) : Editor reflects on changes  

Toni Bell , editor of the Manning River Times, Taree, wrote an article about the paper when it 

celebrated its 145 th  birthday on 8 January. She said she had b egun as a cadet at the paper in 1976.  

She continued: òI had just missed the ôhot metalõ days and ôbromideõ was the new format, not that 

that concerned a cadet too much.  The newsroom was dominated by typewriters and photographers 

printed their own photos from rolls of film in the Times darkroom, all black and white. We typed 

our stories on copy paper, the first  paragraph on one piece of paper because it needed to be set in 

PROFESSOR HENRY MAYER 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 15 

 

a larger font by the typesetters for the compositor to place on the page before the proof reader 

would check it.  Typesetters, compositors and proof readers no longer exist.  

òThe arrival of com puter technology has seen the news team assume more and more of these roles, 

until today when we are responsible for getting the finished pages to the press (so please forgive 

the mistakes).  But from my first day at the Times , the focus has not c hanged. Our focus is local 

newsñwe are parochial and unapologetic about that.  

òAnd today we have several new ways to deliver that news.  Our online presence allows us to deliver 

breaking news. Floods and bushfires are always big news in the Manning and through our we b 

page we can provide almost immediate updates on such serious events. Feedback tells us that our 

coverage helps. Online we can also deliver more in -depth news, photo galleries and video of news 

and events around the Manning. And it gives us a broader audi ence: news from the Manning is 

reaching the world. ó 

76.4.7 Taree (2): A long time Manning River Times employee  

Rod Kirkpatrick writes: The photograph of the Swiss Duplex flatbed Manning River Times  press 

on the cover of this issue of ANHG led me to telephone John Doust, one of the two people in the 

photo. I wanted to know when the photograph was taken. I knew Doust from my two stints at the 

Manning River Times more than 40 years ago . I was the senior journalist (on loan from the 

Maitland  Mercury ) for nine months in 1968 and the editor of the paper, 1970-71. The Times was 

published four times a week. Now it appears twice a week as a paid paper, and its journalists also help 

produce the regional “free”, the Manning-Great Lakes 

Extra, and sub the weekly Wingham Chronicle.  

Doust (b. 1931) began as an apprentice 

compositor at the Manning River Times  on 5 

August 1946 at age 15. There were only six others 

on the staff. Doust said he had applied partly 

because W.B. Boyce, then the owner of the Times, 

had been his Sunday school s uperintendent at the 

Methodist church. Doust served a six -year 

apprenticeship and was appointed foreman the 

week the apprenticeship ended. He served as 

foreman until he became the general manager on 

8 April 1975. He retired from that post on 5 

August 1994 after precisely 48 years with the 

paper. He had also served as regional manager 

for the north coast for Regional Publishers Pty 

Ltd, a subsidiary of Rural Press Ltd. Doust says the photo on previous page was taken in 1978. 

[One of those photographed, Ian C rowther, went on to become a senior newspaper manager, 

serving as CEO of Fairfax Community Newspapers in Sydney, as CEO of Harris & CO, publishers 

of the Burnie Advocate (before Rural Press took over), and as general manager of the Adelaide 

Review.] Doust said Packer made a few visits to the MR Times and always showed a keen interest 

in the details of the newspaper and its staff. NB : I interviewed Doust at his Taree home on 17 April 

1996 when I was researching what became Country Conscience: A History of th e New South Wales 

Provincial Press, 1841 -1995 (2000). 

Doust thought the cover photograph for this ANHG issue might have been taken around 1963, but 

research by Rod Gow, newspaper indexer, of Cundletown, near Taree, shows that it could not have 

been taken b efore January 1968. I asked Gow to check when the masthead that appears in the 

cover photo of a newspaper rolling off the press had first appeared (I emailed him an enlarged 

image). The previous masthead last appeared on 29 December 1967, and the ònewó masthead 

appeared from the first issue in January 1968. I joined the Manning River Times as senior 

journalist on 22 January 1968.  

OWNER KERRY PACKER, EDITOR KEN MCDONALD, MANAGER JOHN 

DOUST AND JOURNALIST IAN CROWTHER AT THE MANNING RIVER TIMES 

IN 1978. CROWTHER BECAME A HIGH-FLYING NEWSPAPER MANAGER. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 16 

 

In the 12 February issue of the Parramatta Advertiser , the editor in chief advised that the 

Macquarie Street premises would be vacated by that day and the Advertiser  and the Parramatta 

office of the Daily Telegraph  would move to a new smaller office at 111 Phillip Street, Parramatta. 

The main regional team h ad already moved to the Holt Street offices for News Local in Sydney. 

The paper is printed at Chullora, but the press was still at the back of the Macquarie Street 

building in Parramatta.  

76.4.8 Camden: The heritage of ôunique Australian pothole sõ 

The Campbelltown Library õs òHistory Buff ó blog says the library recently discovered a copy of the 

Macarthur Misleader in its collection of newspapers in local studies. The Apex Club of Camden 

publish ed this newspaper from the mid -1960s to raise money for local  charity and the community. 

Its other purpose was generally to amuse readers with various nonsense articles and funny 

photographs. Only three or four editions were published. Campbelltown Library has the second 

issue, published just before Christmas 1965. One article related to Elizabeth Macarthur Drive, 

Camden. It announced that the road was to be taken over by the National Trust òto preserve the 

unique Australian potholes that exist in this wonderful, rugged stretch of road ó. 

See http://campbelltown -library.blogspot.com.au/2014/01/the -macarthur -misleader.html  

76.4.9 An artist and a newspaper  

Danila  Vassilieff was an artist you might think  had been dreamed up by a romantic novelist  (writes 

Kitty Hauser , Weekend Australian Review , 4-5 January 2014) . A Cossack who fought against the 

Bolsheviks before being captured by the Red Army, Vassilieff (1897-1958) travelled in China, the 

Northern Territory, France, Brazil, the West Indies, Spain and England before washing up in 

Melbourne in 1935. He has been posited as a missing link in Australian art history. Without his 

example in the late 1930s and 1940s, some say, the later work of the so -called Angry Penguin 

painters would not have been possible. Certainly he was an important figure for younger artists 

such as Sidney Nolan, Arthur Boyd and Joy Hester.  

At Warrandyte on the outskirts of Melbourne , Vassilieff built  himself a house out of rocks that he 

quarried out of the ground; he called it Stonygrad. He lived in a series of lodgings in Mildura, Swan 

Hill and Melbourne, earning money from teaching, but never lasted long at any post. In the last 

months of his life h e was living in a fishing shack owned by a fellow teacher, Colin Wilson, at 

Buronga on the banks of the Murray River.  

He had been dismissed from his last teaching job and turfed out from his beloved Stonygrad by his 

wife. His health was bad. He did a lot o f fishing. And in the evenings he painted, usually on pages 

of the Sunraysia Daily , by the light of a kerosene lamp. His subject was the river, populated with 

birds, animals and alarming -looking women; he gave his pictures titles such as Many twists and 

tu rns has Mother Darling on Sunday but not as many as the girl from Wentworth.  òReflection in 

the Darling ó was the last painting he did.  

It is painted on newsprint, its bright colours reflecting Vassilieff õs exuberant love of the river and 

its flora and faun a. òReflectionó is one of 34 paintings given by Wilson (the owner of the shack) to 

Mildura Arts Centre, which is hosting an exhibition of Vassilieff õs works  until 20 April  2014. [N.B. 

Thereõs an Australian Dictionary of Biography  entry on Vassilieff.]  

76.4.10 Dubbo Dispatch  and Sir Henry Parkes  

Rod Kirkpatrick  writes: I have recently read a newly published biography of Sir Henry Parkes. 

It õs an enjoyable  read, and is well written and thoroughly researched. It õs written by Stephen 

Dando-Collins, and is called Sir Henry Parkes: An Australian Colossus . On pages 301-303 the 

author tells of Sir Henry allowing a Dubbo Dispatch  journalist to observe a day in his life and write 

about it. An extract  (pp.301-302): ôé after Sir Henry rose at daybreak, he spent thirty minutes 

breakfasting on a little toast and a cup of tea. With the reporter watching on, Parkes granted an 

audience to friends wanting a private word during breakfast, listening to their requests with a 

cheerfu l countenance as he ate. He then worked for several hours at his large òpartner õs deskó, 

http://campbelltown-library.blogspot.com.au/2014/01/the-macarthur-misleader.html


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 17 

 

which sat in the middle of the expansive Colonial Secretary õs office like a ship in the middle of an 

ocean. At noon, he donned his silk top hat, left the office, and w ent for a thirty -minute stroll to 

clear his head. õ 

76.4.11 Lone Hand ceases  

Riverina Recorder , Balranald, 16 February 1921, p.2: The Lone Hand  magazine, which for 14 years 

battled to obtain a solid footing as a truly Australian magazine, has given the fight best. In his 

final hit the editor says, òThe Lone Hand  was slaughtered on the altar of Charlie Chaplinism. ó  

76.4.12 Canberra Times  digitisa tion completed  

The National Library õs centenary gift to the capital ñthe complete digitisation of the  Canberra 

Times from 1926 onwards ñwas finished in Christmas week 2013  (Canberra Times, 26 December 

2013). This makes the ACT õs newspaper one of the only daily papers to be fully available online 

via the library õs Trove database to 1995, and through other databases from 1996 onwards.  Library 

assistant director -general Cathy Pilgrim, who helped set up the project in 2011, said  the 

digitisation of the paper was a genuine community collaboration, made possible through donations 

and made better through user corrections and contributions.  The NLA  raised about $180,000 in 

sponsorships and donations for the Canberra project alone, while the community of Trove users 

has corrected more than 100 million lines of text where small errors were made by automatic 

scanning software across the entire database.   

Digitising the newspaper has mad e almost 90 years of Canberra õs immediate history fully 

searchable in a way that hasn õt been possible before. The Trove database to date has been mined 

for information by family historians and academics, and even advertising and sports results have 

been put to use in studies or by communities, such as an international online group of knitters 

named Ravelry , which has scoured Trove õs old newspapers for historic knitting patterns.  Pilgrim 

said the complete digitisation of the  Canberra Times  across 481,875 pagesñincluding 2,225,323 

articles, 650,607 ads and 22,511 family notices ñmeant the first draft of the city õs history had now 

become a genuine chronicle of historical events easily accessible by anyone, anywhere.   

76.4.13 A century and a pr inting press, 1888  

Newspaper extract: òAs this issue of the Australian Town and Country Journal (28 January 1888, 

p.10) comes leaping by its tens of thousands from the most complete and elaborate printing 

machinery which modern mechanical science can produ ce, the day is opening which marks the 

centenary of the first establishment of European settlement on the shores of Port Jackson. And in 

this, the second of two numbers of the Town and Country Journal  published to specially 

commemorate the centenary, it ma y be permissible ñit will, indeed, be appropriate ñto point out 

that few things work mark more strongly the great progress made by New South Wales during her 

hundred years of existence than does her newspaper press seen in the highest form of literary, 

artis tic, and mechanical developments in the pages now before the reader.  

òA hundred years ago to -day, there lay on board ship in Sydney Cove, soon to be landed, a 

printing press and some type of the fashion then in use, which, as far as the press was concerne d, 

would be very old fashioned now. There was no one among the first settlers able to use either 

press or type, so that some time had to elapse before they were put to proper purpose for printing 

Government proclamations.  

òNow the country teems with print ing machinery and type, which give not only the latest news of 

the whole world, but free discussion of public men and public affairs, subject always to the 

peculiar views of judges and juries as to what is or is not libel. ó 

76.4.14 Newspaper digitisation in NSW  

Manager of Trove, Dr Tim Sherratt, has announced that t he following NSW newspapers are being 

digitised in 2013/14 for inclusion on Trove, funded by the State Library of NSW õs Digital Excellence 

Program.  He is particularly excited about òour first Ch inese language newspapersó. 

http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/11
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/11


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 18 

 

Title Date range Title  Date range 

Southern Star (Bega) 1900-1923 Branxton Advocate: Greta and 
Rothbury Recorder 

3 Mar 1916 

Tumut & Adelong Times 1864-1949 Gloucester Advocate 1905-1954 

Lockhart Review & Oaklands 
Advertiser 

1910-1954 Newcastle Sun 1918-1954 

Western Age (Cobar, 1899) 1914-1936 Murrumbidgee Irrigator (Leeton) 1915-1954 

Dispatch (Dubbo) 1932-1933 Daily Commercial News and 
Shipping List 

1891-1954 

Western Grazier (Wilcannia) 1896-1951 Methodist 1892-1954 

Cootamundra Herald 1877-1946 Mudgee Guardian and North-
western Representative 

1890-1954 

Cootamundra Daily Herald 1946-1954 National Advocate (Bathurst) 1889-1954 

Barrier Daily Truth 1908-1954 Northern Champion (Taree) 1913-1954 

Bombala Times and Monaro and 
Coast Districts General Advertiser 

1899-1905 Scone Advocate 1887-1954 

Bombala Times 1912-1938 Sydney Sportsman 1900-1954 

Dungog Chronicle: Durham and 
Gloucester Advertiser. 

1894-1954 Truth (Sydney) 1894-1954 

Molong Express and Western 
Districts Advertiser 

1887-1954 Ulladulla and Milton Times 1895-1917 

Riverine Grazier (Hay) 1873-1954 Wingham Chronicle and Manning 
River Observer 

1899-1954 

Wellington Times 1899-1954 Sydney General Trade List 17 May 1828-8 Oct 
1829 

Camden News 1895-1954 Sydney General Trade List, and 
Mercantile Advertiser 

15 Oct 1829-19 Feb 
1830 

Jerilderie Herald and Urana 
Advertiser 

1892-1954 Sydney General Trade List, 
Mercantile Chronicle and Advertiser 

29 Apr 1830-14 
May 1830 

North Western Courier (Narrabri) 1913-1954 Sydney General Trade List (1834) 1834-1842 

Raymond Terrace Examiner and 
Lower Hunter and Port Stephens 
Advertiser 

1912-1954 Shipping Gazette and Sydney 
General Trade List 

23 Mar 1844-31 
Dec 1860 

Riverina Recorder (Balranald) 1887-1944 Sydney Mail July 7, 1860-Feb. 
25, 1871 

Daily Advertiser (Wagga Wagga) 1911-1954 Sydney Mail and New South Wales 
Advertiser 

4 Mar 1871-27 Mar 
1912 

Wagga Wagga Express (1875) 1879-1919 Sydney Mail (1912) 3 Apr 1912-28 Dec 
1938 

South Coast Times and Wollongong 
Argus 

1900-1954 Gosford Times and Gosford and 
Wollombi Express 

1906 

Western Herald (Bourke) 1887-1895, 1915-
1951, 1962-1968 

Gosford Times and Wyong District 
Advocate 

1906-1954 

76.4.15 Mackay: Letters between a newspaper owner/manager and a GI  

The òOur Historyó section in Mackayõs Daily Mercury has been publishing a series of letters  from 

the late 1940s between its owner -manager and an American GI. Henry John (Jack) Manning, who 

succeeded his father, William Joseph Manning, in 1943 as principal of the Mercury , befriended the 

GI, Richard M. Fetter, when the latter spent some R&R time in Mackay during World War II. The 

letters were published in the Mercury on 3 January 2014, pp.14 -15, and 10 January, p.25.  

This follows on from the 75.4.3 when ANHG mentioned: Harry Moore, editor of the Daily Mercury , 

Mackay, 1941 -1949, was featured in three historical articles in the newspaper ñon 11 October 

2013, pp.32-33; and 1 and 8 November 2013, pp.34 -35, both times. Much of the second and third 

articles was based on Mooreõs memoirs, transcripts of tape-recorded recollections and 

reminiscences.  

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 19 

 

 

5ðRecently Published  

 

 

 

76.5.1 B ooks  

Barber, Laurie, Massacre at Myall Creek . This is based on the following event: On  Sunday, June 

10, 1838, 12 horsemen bound about 28 indigenous Australians camping peacefully on Myall 

Creek Station. They took them over the hill and murdered them by cutting off their heads 

and throwing them into a fire. As a result of two one -day trials,  seven men were hanged a 

week prior to Christmas that year.  

Dunlop, Tim,  The New Front Page: New Media and the Rise of the Audience , Scribe Melbourne, 

2013, paperback, 258 pages, $27.95. 

Ellis, John, A Working Life , 2nd ed. (2012). A memoir of the printing industry 1945 -1990, 

incorporating the author õs political activism and his passion for photography. 64pp. The 

first edition was printed and distributed by J.P. Wegner at the Blackdawn Press in 2012, 

for private circulat ion to friends and supporters of the Brandywine Archive project. The 

second edition was printed by Paxton Press, Ocean Grove, Vic.  John Ellis is at 13/231a 

Point Lonsdale Road, Point Lonsdale, Vic., 3225.  

Folkenfelk, David,  Murdoch õs World: The Last of the  Old Media Empires , BBS Public Affairs, 

New York, paperback, 373 pages, $21.99.  

Jericho, Greg,  The Rise of the Fifth Estate: Social Media and Blogging in Australia Politics , 

Scribe, Melbourne, 2012, paperback, 320 pages, $29.95.  

Simons, Margaret,  Journalis m at the Crossroads: Crisis and Opportunity for the Press , Scribe, 

Melbourne, 2012, paperback, 144 pages, $24.95.  

76.5.2. Articles  

Clarke, Patricia, òQueenslandõs first professional woman journalist: Mary Hannay Foott ó, 

Queensland History Journal , Vol 22, No 4, February 2014, pp.302 -315. 

Davis, Matt, òThe netõs next big thing ó, Walkley Magazine , Issue 77, October -November 2013, 

p.38. The author sees quality webcasting as a tool to put journalism back at the top of the 

viewing agenda, no matter what device youõre on. 

Keane, John,  òCheering a new generation of muckrakers ó, Walkley Magazine , Issue 75, April -

June 2013, pp.14 -15. Online muckrakers are continuing a tradition begun in the 19 th  

century where activism, not objectivity, was the point.  

Kenny, Chris, òChanging the truth: digital media is distorting mainstream coverage ó, Weekend 

Australian , 21-22 December 2013, p.15. Journalists are moving further away from 

engagement with their readers.  

Legge, Kate,  òPaper tiger ó Weekend Australian Magazine , 14-15 December 2013, pp.20-24. Heõs a 

publisher with a grand plan to expand é into newspapers. Who is Morry Schwartz? 

Matthews, Jack,  òThe new house of Fairfax ó, Walkley Magazine , Issue 73, October -November 

2012, p.17. The digital -first approach may still be a c ulture shock for traditional print 

journalists, but Fairfax needed a new newsroom model to survive, the author argues.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 20 

 

Rodgers, Shane , òAPN flies its local colours ó, Walkley Magazine , Issue 73, October -November 

2012, p.18. Regional and local news has been doing it hard. APN õs Shane Rodgers explains 

how its newsrooms are being transformed to face up to some tough challenges.  

Simons, Margaret , òThe Saturday Paper: who on earth would launch a newspaper today?ó, 

theguardian.com , 28 February 2014. Publisher Morry Schwartz tells of his audacious plan 

to buck the rampant trend towards digital.  

Tiffe n, Rodney , òThe Odd Coupleó, Good Weekend (in Sydney Morning H erald  and Age), 25 

January 2014, p p.22-23. The relationship between Gough Whitlam and Rupert Murdoch 

in  1972-1975. 

Torsh, Daniela , òHow Womenõs Li b came to the Journalists õ Clubó, Walkley Magazine , Issue 75, 

April -June 2013, pp.43 -44. Women may have gained equal pay as journalists, but in 1971 

they didn õt have equal rights at the Journalists õ Club.  

Wood, Stephanie,  òAmid constant change, Herald tells story of Sydney and the nation ó, Sydney 

Morning Herald , 22 February 2014, p .6. In the last broadsheet SMH , a very brief summary 

of the evolution of the SMH.  

ANHG s ubscriptions  

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)ð$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque, or by internet transfer: BSB: 484 799. A/c 
no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick (ANHG). Contact Rod first. 

[Advertisements]  

Books for cost of postage   

Victor Isaacs is disposing of duplicate books in his collection. They are  available in return for the 

cost of postage. They are: 

¶ Gilson, Miriam, and Zubrzycki, Jerzy, The Foreign -language Press in Australia,  Australian National 

University Press, 1967, 267 pp, hardback.  

¶ Griffin -Foley, Bridget. Party Games: Australian Politicians and the Media from War to Dismissal,  

Text Publishing, 2003, 300 pp, paperback.  

¶ Lord, Peter, 125 Years of the Advertiser,  Griffin Press, 1983, 222 pp, paperback. Extracts from the 

Adelaide Advertiser.  

¶ Moyal, Ann, Breakfast with Beaverbrook: Memoirs of an Inde pendent Woman,  Hale Iremonger, 1995, 

220pp, paperback. Memoirs of a varied career, including working closely with Lord Beaverbrook on 

his histories, and the beginning of the Australian Dictionary of Biography . 

¶ Read, Donald.  The Power of News: The History o f Reuters, Oxford University Press, 1993, 440 pp, 

paperback.  

¶ Rolfe, Patricia, The Journalistic Javelin: An Illustrated History of the Bulletin 1880 -1980, Wildcat 

Press, 1979, 314pp, hardback.  

¶ Sommerlad, E.C., Mightier than the Sword: A Handbook on Journalis m, Broadcasting, Propaganda, 

Public Relations, Advertising , Angus &  Robertson, 1950, 254pp, hardback.  

Please write to Victor Isaacs at abvi@iinet.net.au  or 11 Blacket St Downer ACT 2602 or ring 

(02) 6257 1742. 

A Short History of the Australian Country Press  

By Rod Kirkpatrick  

265pp; includes 26-page index, bibliography, 19th century chronology of births and deaths of 
country papers for each colony; 35 tables; and 34 black and white illustrations. Soft cover. ISBN 
978 0 9803128 5 0. $45 incl. p&p. 

Email Rod for flyer on book sale details at rkhistory3@bigpond.com 

mailto:rkhistory3@bigpond.com/
mailto:abvi@iinet.net.au

